Uutiset

Piiri- ja yhdistystarina | Arkisto

Vuoristojääkäreiden vierailu Suomessa

Vuoristojääkäreiden vierailu Suomessa

SAKSALAISTEN VUORISTOJÄÄKÄREIDEN VASTAVIERAILU SUOMEN ARKITISIIN OLOSUHTEISIIN

Kolme saksalaista vuoristojääkäriä vieraili Suomessa 28.1. – 3.2. välisenä aikana. Majuri (res) Klaus von Obermayerin johtamasta ja Saksan Bundeswehrin reserviläisistä koostuvasta GebJgRK Wolkersdorf – Wanginger See -yhdistyksestä saapui Sipoon reserviläisten vieraaksi ylivääpeli (res) Björn, ylikersantti (res) Robert ja ylikorpraali (res) Daniel. Vieraat toivat mukanaan kirkkaan aurinkoisen talvisään ja jopa -25 °C pakkasen. Sää varmisti varman arktisen harjoittelukokemuksen.

Taistelua rakennetulla alueella

Vieraiden laskeuduttua Suomeen, he pääsivät heti illalla osallistumaan Sipoon reserviläisten järjestämään viikoittaiseen TRA-iltaharjoitukseen (taistelu rakennetulla alueella). Reservin TRA-kouluttaja ohjasi saksalaisille kolmen tunnin harjoituksen tyhjän toimistorakennuksen erilaisissa tiloissa, huoneissa ja olosuhteissa tuoreimmilla taistelutekniikoilla. Tämän jälkeen vein vieraamme saunomaan, jossa uteliaille saunojille kerrottiin suomalaisesta saunakulttuurista.

Muistomerkeillä vierailu

Toinen päivä alkoi vierailulla neljälle hautamuistomerkille, jotka ne kaikki vieraat ystävällisenä eleenä kukittivat sekä osoittivat kunniaa ja laskivat hetkeksi ajatuksensa kaatuneille. Vierailut olivat hartaita ja arvokkaita. Tämän osoituksena he kantoivat päässään lähes -15 °C pakkasessa vuoristojoukkojen harmaata Edelweiss -paraatihattua.

Ensin vierailimme Honkanummen saksalaisella hautausmaalla, jossa siistimme seppeleet ja laskimme kukkaset sekä kävelimme hautausmaan polun läpi. Tämän jälkeen ajoimme Vanhan kaartin hautausmaalle jääkärikivelle (JP27), jossa kertasimme suomalaisten vapaaehtoisten jääkäreiden taivalta Saksassa sekä mittavaa vaikutusta Suomen itsenäisyyden edellytyksiin, historiaan, perinteisiin ja yhteiskuntaan. Kolmanneksi vierailimme Helsingin Vanhalla kirkkopuistolla, jossa sijaitsee huhtikuussa 1918 Helsingin taistelussa kaatuneiden saksalaisten sotilaiden hauta ja muistomerkki, joka on pystytetty kiitollisena ”kiitollisen kaupungin” toimesta. Tämä oli muistomerkeillä vierailun kaikista julkisin ele Helsingin sydämessä. Aamun päätteeksi suuntasimme Tähtitorninmäelle, jossa sijaitsee höyrylaiva S/S Habsburg-laivan mukana hukkuneiden saksalaisten sotilaiden muistomerkki.

Lokakuussa 1918 saksalainen Habsburg oli matkalla Suomesta Saksaan mukanaan noin 650 saksalaista sotilasta. Heistä 123 kohtasi loppunsa tällä matkalla, kun laiva ajoi miinaan Hiidenmaan edustalla 15. lokakuuta. Uskollisia sotilaita muistetaan tekstillä: “Kiitollisesti kunnioittaen Suomen vapauttamiseen 1918 osallistuneen 123 uskollisen saksalaisen aseveljen muistolle – jotka velvollisuutensa täytettyään saivat surmansa Itämeren aalloissa HL Habsburgin tuhoutuessa lokakuun 16 pnä 1918. In memoria liberatorum.” Lisäksi muistomerkissä kiitetään kaikkia Suomessa kaatuneita saksalaisia sotilaita: “Suomen maankamarassa lepää 383 vapautemme puolesta v. 1918 kaatunutta saksalaista soturia.” Päätteeksi vierailimme viereisessä Suomen saksalaisessa evankelis-luterilaisessa kirkossa.