Uutiset

Piiri- ja yhdistystarina | Arkisto

Marssitoimintaa Sipoossa

Kevään viikkomarssien tilinpäätös

Alkuvuoden marssit starttasivat oikein mukavasti käyntiin. Lupaavan alun jälkeen marssien vakiovastaavalla tuli kuitenkin työharjoittelu eteen ja muutamaan otteeseen päästiin muistelemaan pandemia-aikojen tapaan omaan tahtiin suoritettuja etämarsseja kukin tahollaan. Reippaan kylmän talven perästä keväiset marssikelit ovat olleet juuri sopivia.

Maaliskuussa pari jäsentä otti osaa Ranskan CSSD:n haasteeseen Invictus Centurio VII, missä tarkoitus oli marssia kuluvan kuukauden aikana yhteensä 100 km. Helppoa kuin heinänteko, kun summasi tiistain viikkomarssien määrän (5 kpl x 10 km) ja pari pitempää matkaa parina viikonloppuna. Jäljelle jäi vain muutama kilometri omatoimisuoritteeksi. Haaste suoritettiin onnistuneesti ja palkinnoksi saatiin hienot diplomit.

Marssisäät ovat tänä kevätkautena suosineet, harvoin ollaan kastettu. Huhti- ja toukokuu menivät samalla innolla, osallistujien määrän vaihdellessa. Iloinen puheensorina ja nauru siivittävät joka kerta marssireittiä, osallistujien määrään katsomatta. Joukossa on se voima. Kesäkuu on jo ovella, mikä tarkoittaa kauden viimeistä kuukautta. Harhaanjohtaja pitää lomaa edes 1 kuukauden ja punoo uusia marssijuonia. Tosin mikään ei estä jäsenistöä painelemaan pitkin ahon laitaa sen ajan.

Talvella haasteena ovat olleet liukkaus ja metsälenkkien hiihtolatureitit, mitkä rajoittavat marsseja metsäpätkillä. Viikkomarssin ajankohta joka tiistaina aina sama, reititys vaihtelee joka kerta, koska emme talsi samaa polkua kahteen kertaan. Käytämme joka marssilla omia GPS-trackereita ja huvittaa joka kerta marssin päätteeksi verrata kunkin osallistujan seurantaohjelman mittaamia matkoja. Vaikka sama reitti, trackereiden ilmoittama reitin pituus ja etenkin nousumetrit vaihtelevat.

Ja uskokaa pois, miten hyvä olo marssin jälkeen tulee, nukkumaan lähteepi aina hymyssä suin. Marssilla mennään aina hitaamman askeltajan mukaan ja taukoja pidetään tarvittaessa, huomioiden osallistujien vammat (esim. polven kuntoutus). Liike on lääke, ja lyhytkestoinen (tunti tai pari), hidastempoinen liikunta auttaa parantumisessa, etenkin kun siitä saa luotua itselleen viikottaisen rutiinin.

Kannustankin kaikkia liikkumaan joko yksin tai porukassa. Rohkeasti mukaan!

Lopuksi lainaan MPK:n kurssilta mieleen painunutta lausetta:

Fyysinen toimintakyky on kivijalka, ilman sitä ase, drooni tai data on hyödytön.

Jaana Viljaperä